jongeren

Ben je scholier of student? Lukt het je steeds niet om aan de slag te gaan en zijn je resultaten onder je niveau? Ben je hoogbegaafd? Ben je ouder van een studerend of hoogbegaafd kind? Dan vind je op deze pagina de informatie die je nodig hebt. Hier een paar voorbeelden van kwesties die we kunnen onderzoeken.

school en studie

Voorbeeld 1. Op school gaat het niet zoals je zou willen. Je hebt moeite om aan de slag te gaan, bent weinig gemotiveerd, het lukt je niet je aan je planning te houden en je stelt je schoolwerk steeds uit. Je resultaten zijn onder jouw niveau. Je wilt wel veranderen maar weet niet hoe. Herkenbaar?

In een aantal gesprekken kunnen we onderzoeken wat dit gedrag betekent. Ik stel vragen over de ideeën die je over jezelf hebt, zoals: ‘Ik ben nu eenmaal lui,’ ‘Ik ben gewoon niet goed in wiskunde,’ ‘Ik leer het beste de avond voor een toets,’ ‘Als ik mijn mobiel uitzet mis ik belangrijke berichten.’

Voorbeeld 2. Je bent student of promovendus en de druk om te presteren dreigt te groot te worden. Je moet op tijd je studiepunten halen, je werkt erbij om je studielening aan te vullen, je hebt een bestuursfunctie in je studievereniging of doet vrijwilligerswerk en een druk sociaal leven. ‘Waar doe ik het voor, want als ik klaar ben liggen de banen niet voor het oprapen.’

Ik luister naar je, ik oordeel niet en geef geen adviezen. Het gaat erom dat jij nadenkt over wie je bent, wat je belangrijk vindt in jouw leven en waarom je doet wat je doet. Of je die inzichten gebruikt om je gedrag te veranderen is jouw verantwoordelijkheid. Als dat nodig is kunnen we samen nadenken over de oplossing van een praktisch probleem. Ik kan je helpen met planning, je motivatie, of verandering van je uitstelgedrag. Dan pauzeren we de filosofische gesprekken totdat het directe probleem uit de weg is. Daarna gaan we weer verder filosoferen over jeoorspronkelijke vraag.

ken jezelf

Voorbeeld 3. Als jongere kun je rondlopen met vragen als: ‘Wie ben ik?’ ‘Wat wil ik?’ ‘Ben ik goed genoeg?’ ‘Wat is het doel van mijn leven?’ ‘Wat is vriendschap? of ‘Wat is liefde?’ ‘Word ik geaccepteerd?’ Vragen over onrecht of niet begrepen worden. Dit soort levensvragen zijn typisch vragen waarmee je bij een filosofische praktijk aan het goede adres bent. Mijn rol daarbij is niet om te bepalen of wat jij vertelt goed of slecht is, maar jou te vragen: “Wat is goed voor jou?” “Waarom is dat goed voor jou?” en “Is dat nu goed voor jou?” Mijn doel is jou aan het denken te zetten. Denken maakt je vrij en zelfstandig. Het helpt je volwassen beslissingen te nemen over je eigen leven.

In een serie gesprekken gaan we begrippen als ‘identiteit’, ‘doel’, ‘zingeving’, ‘relaties’ of ‘rechtvaardigheid’ precies onderzoeken. (Of andere thema’s waarmee je worstelt, natuurlijk. Dit zijn maar voorbeelden.) Dat levert je nieuwe inzichten op en, als het goed is, weer nieuwe vragen waarmee je dichterbij je doel komt: ‘Ken jezelf’. Die spreuk stond boven de ingang van de tempel van Apollo waar het Orakel van Delphi was. Dat verlangen – jezelf leren kennen – is al duizenden jaren oud en een van de belangrijkste filosofische vragen.

Spreekt dit je aan? Vul dan het contactformulier in voor een gratis kennismakingsgesprek.

hoogbegaafd

Ik heb mij als docent in het voortgezet onderwijs gespecialiseerd in de begeleiding van (hoog)begaafde en onderpresterende jongeren. Ik ken de problemen waarmee (hoog)begaafden op school worstelen heel goed: hoogbegaafd zijn betekent lang niet altijd geweldige resultaten halen op school. Integendeel, veel van deze kinderen hebben op de basisschool weinig tot niets hoeven doen om goede cijfers te halen. Vroeg of laat komen ze er achter dat ze niet weten hoe ze moeten leren. Ze vertonen uitstelgedrag, houden zich niet aan hun planning en raken gedemotiveerd. Het is belangrijk het probleem zo vroeg mogelijk aan te pakken, liefst in de onderbouw van het vo.

In de loop van jaren heb ik tientallen leerlingen met succes begeleid. Daar waren leerlingen bij die er na de Kerst hopeloos voorstonden: zouden blijven zitten, afstromen naar een lager niveau, of zakken voor hun eindexamen. In de meeste gevallen lukte het hen om weer moed te vinden en zelfvertrouwen om aan de slag te gaan. Lees daarover ook deze blog.

Maar ook kinderen die hoge cijfers halen op school kunnen het moeilijk hebben. Ze kunnen lijden onder perfectionisme, zich eenzaam voelen, heel gevoelig zijn. Dat zijn meestal geen psychische problemen, maar normaal gedrag voor hoogbegaafde kinderen. Filosofische gesprekken in mijn praktijk blijken bij hoogbegaafde jonge mensen goed aan te slaan. Ze voelen zich erkend en worden op hun eigen niveau aangesproken.

Ouders van hoogbegaafde kinderen raad ik aan, voorafgaand aan een gesprek in mijn praktijk, het boek Hoogbegaafd van Tessa Kieboom te lezen. Voor de jongere zelf is de De Hoogbegaafdheid Survivalgids heel geschikt.

Spreekt dit je aan? Vul dan het contactformulier in voor een gratis kennismakingsgesprek.